דנה מאיר מורת דרך ומדריכת אופניים מוסמכת

English

אופניים ככלי העצמה

bikeSun

 


 

תמיד אהבתי אופניים -את החוויה המעצימה שמאפשרת הרכיבה חוויתי בעצם לראשונה על עצמי. החיבור בין החוויה האישית שלי והניסיון שהתחלתי לצבור בעבודה הבהירו לי מה האפשרויות הטמונות ברכיבה על אופניים. האופניים הם הגשר להעצמה הדדית.  התנסויות רבות ודפוסים שאנו מביאים לידי ביטוי ברכיבה, מקבילים לדפוסים שלנו בחיים. 
אני עוסקת בתחום האופניים ככלי העצמה כבר 8 שנים .
  dana001

 

P1050182 עבדתי עם אוכלוסיות מגוונות- נשים, גברים וילדים, נוער עבריין, בוגרים מכורים לסמים ואלכוהול, נוער בדואי ועוד.  בכולם רכיבת האופניים   החלה כחוג רגיל המאפשר פריקת אנרגיה, אך עד מהרה הרכיבה הפכה עבורם לכלי מעצים, וכך פיתחתי את העיסוק ברכיבה כפלטפורמה להעצמה, לחיזוק ביטחון עצמי, לביסוס ערכים, לפיתוח כלים לחיים לאוכלוסיות מגוונות.
במשך הזמן ומתוך ההתנסות פתחתי תכנים ועקרונות  שעוברים כחוט השני באורך עבודה עם הקבוצות והאוכלוסיות השונות.  למשל- אחריות (על גופם ובריאותם, על הרכוש ועל הקבוצה), משוב בסוף כל רכיבה (מצידם- "עזרתי לחבר שהיה לו קשה" ומצידי, כמדריכה- ביקורת בונה וחיזוקים), עבודה ספציפית סביב קשיים ומאפיינים אישיים (במקרים אלה, אפשר "לתפור" התנסויות אישיות שמותאמות לצרכים ולמאפיינים של כל רוכב. למשל, מי שקשה לו עם בטחון עצמי – לתת לו להוביל, מישהו מאד תחרותי – שיהיה מאסף וכד'), משחקי אתגר בשטח (לסמוך על האחר- אחד רואה והשני לא, שיתוף פעולה ע"י רכיבה תוך החזקת חבל, שליטה- תחרות של רכיבה איטית ביותר מבלי ליפול) ועוד.

 

ברכיבה על אופניים אפשר לראות  האם הרוכב:  מציג מטרות, מוכן להוביל, קשוב לקבוצה, מנצל את המרחב לרעה/טובה, שומר גבולות, קשוב לסמכות, לוקח אחריות ולהעצים את נקודות החוזקה שלו ולשפר את הנקודות החלשות יותר.
מיומנויות בתחום האישי שמפתחת הרכיבה: כושר גופני, מיומנויות רכיבה, יכולות המוטוריקה,  הצבת מטרות, התמדה, עמידה במשימה, הבחנה בין טוב לרע, התמודדות עם מצבי לחץ, ריכוז, חלוקת משאבים, ויסות  אנרגיה, , דחיית סיפוקים, שליטה, משמעת עצמית, חיזוק הדימוי האישי, בניית חוסן נפשי, איזון, אמון, שחרור אגרסיות, היכולת ליפול ולקום, כלים להתמודדות עם מעברים ושינויים, כלים להתמודדות עם מצבים חדשים.
מיומנויות בתחום החברתי: למשל, מנהיגות חיובית, עבודת צוות ועזרה הדדית, פרגון הדדי,  התמודדות עם גבולות וקבלת סמכות.
women001sm

 

 



אופניים ככלי העצמה- כל אחד יכול ולכל אחד מגיע!

מתאים לכלל האוכלוסיה, בגילאים שונים וברמות כושר שונות

 

 

 

 

 


 

למה אופניים?  

  • הנאה – חופש, שחרור- וחיבור לטבע  – היציאה לטבע על האופניים מייצרת הזדמנות "להתנקות". היציאה יוצרת הרגשות של אוורור וחופש, מרחב שיותר פתוח אבל עדיין עם גבולות, לא מתפזרים, ממוקדים.  רכיבת אופניים הינה פעילות אשר מעוררת מצב רוח טוב יותר ומשחררת הורמונים לגוף שגורמים לרוגע. מחקרים מראים כי רכיבה על אופניים גורמת לחשיבה אופטימית יותר וקבלת החלטות יעילה יותר תחת תנאי לחץ.
  • פיתוח בטחון עצמי וחוסן רגשי  – האופניים הם כלי מפחיד. הרכיבה מזמנת התמודדות עם אתגרים כגון ירידות, קפיצות, נפילות ופנצ'רים. אתגרים אלה מגייסים מהרוכבים את הכוחות החיוביים שלהם – כוחות של התמודדות עם קשיים, לפעמים מפתיעים. לעתים קרובות באות לידי ביטוי נקודות חוזקה שלא באות לידי ביטוי בלימודים בביה"ס או בעבודה. זה מאפשר לרוכב ולסביבתו לראות את היכולות והכוחות שלו ולחוות את עצמו כמצליח ולא כלוזר.  ההתמודדות עם האתגרים האלה במסגרת הרכיבה מספקת משוב מידי. כשמצליחים, זה מגדיל את חוויית היכולת, רגש המסוגלות, מחזק ובונה בטחון וערך עצמי.
  • מיצוי יכולות אישיות  – רכיבת השטח מתבצעת בקבוצות (גם בשיעור יחידני- המדריך והתלמיד מהווים קבוצה) ומכילה בתוכה אתגר, קושי פיזי, אלמנטים של סיכון, פתרון בעיות (טכניות ואחרות) וחוויות של הצלחה. היא מתבצעת במרחב הפתוח בנופים ואזורי טבע שונים מאפשרת מגוון רחב של פיתוח ושיפור מיומנויות פיזיות, קוגניטיביות, רגשיות וחברתיות ומספקת שילוב אידיאלי של כל אלה.
  • פיתוח מערכות היחסים שבין היחיד לקבוצה  – רכיבה משותפת מהווה גורם מאחד.  אחריות אישית וקבוצתית, שיתוף פעולה ועבודת צוות, תקשורת, עזרה הדדית, שוויון, שיפור בתפיסה העצמית ובהערכה עצמית, ירידה בבעיות התנהגות, עליה במיקוד שליטה פנימי וירידה בהתנהגות אנטי חברתית. התמודדות עם משברים בדרך כמו אחד שנופל ונפצע, פנצ'רים בדרך כשאין מספיק גלגלי ספייר, וכיוצ"ב מעודדים עזרה הדדית, שיתוף פעולה, פתרונות שיתופיים יצירתיים. הם פוגשים את החיובי שבהם ואת הכוחות וההשפעה שלהם בקבוצה.
  • הרכיבה על אופניים ככלי מטאפורי – אנשים חווים את ההתמודדויות וההצלחות שלהם ברכיבה על אופניים כמטאפורה לחיים עצמם  – במובן זה, ה"העברה" (transfer) נעשית מאליה:  התעוזה וחוויית המסוגלות שמתפתחות ברכיבה, מועברות לתחומים נוספים בחיים. הנכונות להתמודד עם אתגרים חדשים גדלה, וכן חווית המסוגלות ביחס לקשיים שמופיעים בדרך. בזכות התכונות האלה של הרכיבה באופניים היא מציידת את הרוכבים בארגז כלים לחיים האמיתיים.
P1020891
P1020900
two